El Consell Comarcal presenta el nou Pla de convivència i ciutadania d'Osona
El Pla ha estat elaborat pel Servei d’Acció Comunitària i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona.
Margarita Carulla, cap del Servei d’Acció Comunitària i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona, i Antonio Rosa, responsable de la Secció de Gestió de Serveis al Territori han presentat el Pla a Jordi Serra, vicepresident 2n, i Anna Seijas, gerent del Consell Comarcal.
El proper mes de novembre farà 12 anys que el Consell Comarcal d’Osona va aprovar el Pla Comarcal d’Integració dels Immigrants d’Osona, una primera eina de diagnòstic sobre la immigració a la comarca. Aquell Pla ja marcava unes línies estratègiques a curt i llarg termini davant els reptes plantejats per la realitat social del moment a causa de l’arribada de persones d’orígens molt diversos.
Durant aquests anys el Servei d’Acollida i Integració del CCO ha dissenyat, desplegat i estabilitzat a alguns municipis de la comarca diversos recursos d’acollida i integració, amb els objectius d’acostar-se a la realitat de la immigració a Osona, afavorir la implicació dels diferents agents que han contribuït a facilitar la integració dels col·lectius d’immigrants, així com lluitar contra l’exclusió, fomentar la igualtat d’oportunitats i d’accés als recursos col·lectius o promoure la convivència i la cohesió comunitàries.
Dotze anys després, la situació demogràfica ha canviat: s’ha passat d’un total de 132.888 habitants, amb un percentatge d’estrangers del 6,9 % l’any 2001, a 155.064 habitants i un percentatge del 14,2 % l’any 2013. A més, el context econòmic dels últims anys propicia una renovació demogràfica constant: d’estrangers que retornen als seus països d’origen emergents, d’estrangers procedents de països pobres que arriben a Osona a treballar al potent sector agroalimentari, i d’osonencs (catalans i estrangers) que volen emprendre l’aventura de migrar al nord d’Europa a la recerca d’oportunitats laborals.
Aquest nou context, doncs, presenta un canvi d’escenari i planteja la necessitat d’abordar nous reptes, la qual cosa ha fet evident la necessitat de redactar el Pla de convivència i ciutadania d’Osona, acció que el Consell ha realitzat amb el suport del Servei d’Acció Comunitària i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona, que amplia el concepte de migració i posa èmfasi en la convivència en totes les seves vessants, com a eina per vetllar i promoure la pau social. Però que també recull, i per tant posa en valor, totes les accions i serveis que porten a terme diversos ens locals i marca un camí conjunt a seguir per donar resposta a aquest nou context i promoure l’acollida, la integració, la cohesió i la convivència a tots els municipis de la comarca.
Des del Servei d’Acollida i Integració del Consell Comarcal d’Osona, esperem que aquest Pla sigui una eina de treball útil per a les administracions i entitats que treballen en temes de convivència i ciutadania, i que ajudi a tots plegats a aconseguir un objectiu tan complex com fonamental que és el de conviure.
Enllaç al Pla de convivència i ciutadania d’Osona
