A- A A+
  • Rètol lluminós

     

    Per a millorar la seguretat dels transports escolars

    Aquest projecte va néixer arran de l'interès de la FAPAC (Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya) i la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya per tal de dotar el transport escolar amb un sistema de senyalització que millorés les condicions de seguretat dels escolars en els seus itineraris als centres escolars.

    Aquest sistema permet cridar l'atenció d’automobilistes i d’altres persones usuàries de la via pública a fi d'alertar-les sobre l'estacionament d'un autobús de transport escolar en el moment precís en el qual els/les alumnes hi pugen o en baixen, és a dir, en la situació de risc d'atropellament més greu.

    La comarca escollida per la posada en pràctica d'aquesta experiència pilot va ser Osona, ja que reunia les característiques orogràfiques i climatològiques i unes dimensions en el seu sistema de transport escolar que s'adaptaven per avaluar amb més elements de judici el nou sistema.

    Osona va ser la comarca pionera, ja que es tractava de la primera experiència d'aquestes característiques que es feia a l'Estat espanyol. La prova pilot a la comarca es va posar en marxa a principis de l’any 2000 amb catorze vehicles de transport escolar.

     Fitxa tècnica

    Retol lluminós per transport escolar del Consell Comarcal d'OsonaEls pictogrames, que conserven el disseny bàsic del rètol tradicional, van fixats un a la part davantera del vehicle (250 mm x 250 mm) i, l'altre a la part posterior (400 mm x 400 mm); incorporen dues novetats importants: un fons groc retroreflectant model Scothlite 3M, fabricat per una empresa nord-americana, que millora notablement la visualització fins a una distància aproximada de 500 metres i un petit sistema electrònic, de fàcil instal·lació a l'interior del vehicle, que permet la il·luminació d'una successió de díodes lluminosos del contorn de les siluetes dels dos nens del rètol, que s'activen en el moment de l'obertura de les portes i connectat amb senyals intermitents durant la pujada i baixada dels escolars. Posteriorment, un cop tancades les portes del vehicle, el pictograma continua encès durant 15 o 20 segons gràcies al temporitzador. D'aquesta manera es garanteix una situació d'extrema alerta per als automobilistes, precisament, en els moments en què té lloc la situació de màxim risc d'accident en el transport escolar.

    Normativa

     Decret 161/1996, de 14 de maig

    Pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria.

     Bases reguladores del Consell Comarcal d’Osona

    On som

    Masoko

    Carrer de l'Historiador Ramon d’Abadal i de Vinyals, 5, 3a planta

    Edifici el Sucre 08500 Vic

     938 832 212

     938 895 632

    informa@ccosona.cat

    Actualitat